www.odfoundation.eu

KAZAKHSTAN: THE OPPRESSION
OF JOURNALISTS AND BLOGGERS

SPECIAL SERVICES DEMAND
THE DICLOSURE OF PERSONAL DETAILS

OPEN DIALOG FROM SOCIAL NETWORKS
IN ORDER TO ELIMINATE DISSENT

WY -
._':\ +

|| \’
L]

JI

k\;‘%‘%\i\ 3 \ HHEr.?OpMEII.I,HDHHO"aHHTHHECKHE nopTa ;
HARAHVHE Kz SR PECNYBNAMKA

Kazakhstan demands that administrations of social networks disclose personal
data of independent journalists, bloggers and political opponents. In
retaliation for criticism, the authorities bring criminal charges of ‘spreading
false information’ against inconvenient journalists. Investigative journalism, as
well as activists’ posts and comments made on social networks, lead to long-
term prison sentences for their authors.

The report was published on: 22 January 2016



www.odfoundation.eu

The Open Dialog Foundation was established in Poland, in 2009, on the initiative of Lyudmyla Kozlovska (who is
currently the President of the Foundation). The statutory objectives of the Foundation include the protection of
human rights, democracy and rule of law in the post-Soviet area. Particular attention of the Foundation is focused
on the region’s largest countries: Kazakhstan, Russia and Ukraine.

The Foundation pursues its goals through the organisation of observation missions, including election observation
and monitoring of the human rights situation in the post-Soviet area. Based on these activities, the Foundation
creates its reports and distributes them among the institutions of the EU, the OSCE and other international
organisations, foreign ministries and parliaments of EU countries, analytical centres and media.

In addition to observational and analytical activities, the Foundation is actively engaged in cooperation with
members of parliaments involved in foreign affairs, human rights and relationships with the post-Soviet countries,
in order to support the process of democratisation and liberalisation of their internal policies. Significant areas of
the Foundation's activities also include support programmes for political prisoners and refugees.

The Foundation has its permanent representative offices in Warsaw, Kiev and Brussels.

Copyright: Open Dialog Foundation, January 2016

00-580 Warsaw
Aleja Jana Chrystiana Szucha 113, lok. 21
Phone: +48 22 307 11 22

E-mail: odfoundation@odfoundation.eu

http://en.odfoundation.eu

Please contact us for more information:

Project manager:

Lyudmyla Kozlovska lyudmylakozlovska@odfoundation.eu
Authors:

Igor Savchenko igor.savchenko@odfoundation.eu
Katerina Savchenko katerina.savchenko@odfoundation.eu
Editing:

Lyudmyla Kozlovska
Translation: Barbara Odrobinska-Dudek
Proofreading: Andrew Sewell

Graphic design: Igor Savchenko

The cover photos depict (from left to right): Gyuzyal Baydalinova, Yulia Kozlova, Yaroslav Golyshkin, Amangeldy
Batyrbekov, Elena Semenova, Ermek Narymbayev, Serikzhan Mambetalin

Front cover photo sources: rus.azattyq.org, informburo.kz, youtube.com, respublika-kz.info, nakanune.kz

Sources of photos used in the content area: respublika-kz.info, nakanune.kz, rus.azattyg.org, dixinews.kz,
facebook.com/ong.pr?fref=ts, kapital.kz, adilsoz.kz, zhasalash.kz, radiotochka.kz, top-news.kz, youtube.com

Reproduction of the materials contained, in whole or in part, is permissible only with the consent of the editors.


mailto:odfoundation@odfoundation.eu
http://en.odfoundation.eu/
mailto:lyudmylakozlovska@odfoundation.eu
mailto:igor.savchenko@odfoundation.eu
mailto:katerina.savchenko@odfoundation.eu

www.odfoundation.eu

Table of contents:
T INTRODUGCTION. ..ttt eee ettt ettt e e e e e ettt et eeeseeseeaeeaasaeesesaae st aaasaesessasnssaassaeseesnt s saesssssesssannaesssseensennnssns

2. THROUGH ABUSE OF PROCESS IN US COURT, KAZAKHSTAN DEMANDS THE DISCLOSURE OF
PERSONAL DETAILS OF RESPUBLIKA’S JOURNALISTS......cotttiieririeiiee et sttt st sees e sre s ses e v s

3. FORMER RESPUBLIKA JOURNALISTS HAVE BEEN ACCUSED OF ‘SPREADING FALSE
INFORMATION’ AND ‘POSSESSION OF DRUGS ..ottt sttt sttt e st s sss e s st es s e v s

4. CRIMINAL PROSECUTIONS AND PRISON SENTENCES FOR JOURNALISTIC INVESTIGATION.............

5. CRUSHING FINES IMPOSED ON JOURNALISTS AND SUCCESSIVE CLOSURES OF MEDIA
(O LU I8 TP OPPPPPPPPPP

6. CRIMINAL PROSECUTIONS AND PRISON SENTENCES FOR PUBLICATIONS IN SOCIAL
NETWORKS ...ttt e s e e e bbb e e e bbb s bbb bbb et eas et easenes

7. LEGISLATIVE MEASURES TO LIMIT THE FREEDOM OF INFORMATION.......ccoecuiinininiiniiiiecccccene
8. CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS......cciciitiiiinti ittt



www.odfoundation.eu

1. INTRODUCTION

Due to the economic crisis, caused by falling oil prices, President Nazarbayev has repeatedly addressed
threats to all those who “hamper the fight against the crisis and sow discord”: "If there are provocateurs,
in this case, law enforcement agencies have received the appropriate command. (...) These people will be
stopped, | declare this authoritatively to all. Let no one take offense. We are doing it consciously for the
well-being of our citizens”. [1] Nazarbayev warned that "there will be no pardon!". [2]

Law enforcement agencies which have already shut down all the influential non-state media, always
follow the instructions of the president strictly. Now, the authorities have focused on the criminal
prosecution of independent journalists and bloggers; also, they as striving to obtain their personal data
from social networks.

This settling of scores with journalists and the large-scale mopping-up of information space (including
repressive control of social networks) has resulted from the following factors:

— On the kazaword.wordpress.com portal, unknown persons posted links to stolen correspondence of
Kazakh officials. Referring to the published correspondence, European and Kazakh media conducted
journalistic investigations. Society was soon informed of incidents of corruption and abuse of power
among senior officials of Kazakhstan. The grand scale and costs of the campaign of persecution
against political opponents, both within Kazakhstan, EU countries and the United States was revealed.
Widespread publicity of these facts has led to significant reputational, political and financial losses for
the Kazakh leadership, including Prime Minister Karim Masimov.

— Any criticism by journalists, bloggers and even regular users of social networks is perceived by
Kazakhstan as a threat to the planned transfer of power from Nazarbayev to his successor. Against the
backdrop of a sharp deterioration in the economic situation and the devaluation of the currency,
authorities fear social protests and, therefore, suppress any manifestation of discontent in the media
and social networks.

Activists and bloggers are sentenced to long-term prison terms (up to 8 years imprisonment) for posts
and comments on social networks. Prison terms are imposed even for the reposting of an extract from
belles-lettres literature, signalling Kazakhstan’s regression to the Soviet era, when all statements and
literature were censored. The authorities also threaten to bring Kazakh citizens to criminal liability for
‘extremist’ comments posted on the pages of other members of social network pages.

Also, ordinary users of social networks with a short reach are also subjected to prosecution. Even users
who are loyal to the authorities have been put behind bars for careless comments, posted on Facebook.

A wave of persecution is aimed at depriving society of alternative sources of information and cracking
down on any kind of public political debate. Show trials against journalists are conducted in order to
send the message: anyone who carries out investigative journalism, fights corruption and asserts their
rights, may face imprisonment. By handing down conditional sentences to activists, the authorities keep
them ‘on the hook’ and paralyse their social activities.

Kazakhstan’s Committee on Statistics reported to Freedom House, that from January to November
2015, 88 criminal cases were initiated in Kazakhstan on charges of ‘inciting social, national, tribal, racial,
class or religious hatred’ (Art. 174), and a further 67 criminal cases on charges of ‘spreading false
information’ (Art. 274 of the CC of the RK).

This report, produced by the Open Dialog Foundation, presents numerous cases of persecution of
activists and journalists for publishing materials via social networks and the media. In particular, it
examines 10 cases of prosecutions for posting and reposting materials on social networks: 8 persons
received prison terms or suspended sentences for ‘inciting national hatred’, and 2 persons have been
put behind bars for several years for ‘incitement to terrorism or separatism’.


http://newskaz.ru/economy/20150820/9473182.html
http://www.ktk.kz/ru/news/video/2015/09/17/62951

www.odfoundation.eu

The report describes the cases of 3 journalists and 1 human rights defender who were presented with
charges of ‘spreading false information’. Also, it points to cases where investigative journalism has
resulted in 1.5 and 8 years’ imprisonment for 2 journalists. The report highlights three recent cases,
typical in Kazakhstan, in which inconvenient journalists are punished with crushing fines (of approx.
100,000 euros), having been convicted of ‘defamation’.

In addition, the authorities continue to look for ways to silence dissenting journalists of the opposition
portal Respublika which has repeatedly published articles on the basis of disclosed correspondence of
public officials. Respublika was one of the 24 non-state media outlets which in 2012 was banned in
Kazakhstan on the basis of the court judgement against political prisoner Vladimir Kozlov. [3] After that,
a few former journalists of Respublika jointly established a new online news portal: Nakanune.kz.
Journalists of Nakanune.kz maintain contact with the editor of the Respublika portal, Irina Petrushova
who currently resides in the EU.

In 2015, the authorities waged war against Respublika on two fronts: in the United States and
Kazakhstan. In the United States, by abusing civil procedural rules, Kazakhstan has demanded that the
website and the Facebook page of Respublika be blocked; it has also demanded access to journalist’s
personal details. In Kazakhstan, a former journalist of Respublika was charged with ‘spreading false
information’. According to available data, the two campaigns of persecution are probably led by the
Prime Minister of Kazakhstan Karim Masimov and Deputy Head of the Presidential Administration Marat

Beketayev. [4], [5]


http://en.odfoundation.eu/a/988,court-hearings-in-the-case-against-the-following-mass-media-outlets-the-newspapers-vzglyad-respublika-as-one-mass-media-outlet-the-stan-tv-internet-portal-the-k-tv-channel-as-well-as-the-unregistered-party-alga
https://www.facebook.com/ir.petrushova/posts/540664609447496
https://www.facebook.com/mur.ketebayev/posts/951164521626554

www.odfoundation.eu

2. THROUGH ABUSE OF PROCESS IN US COURT, KAZAKHSTAN DEMANDS THE DISCLOSURE OF
PERSONAL DETAILS OF RESPUBLIKA’S JOURNALISTS

In August 2014, on the portal kazaword.wordpress.com
(hereinafter referred to as the ‘kazaword’ portal), unknown

persons began to index and publish links to stolen
HH(hOpMauMOHHD-aHaHMTM‘iECKWﬁ noptan

correspondence of senior officials of Kazakhstan. Thus far,
PECNYBAMKA approx. 100,000 documents (69 gigabytes of data) have been

published there. The disclosed correspondence has been

referred to by numerous European media outlets: Le Temps,

Mediapart, The Financial Times, Le Nouvel Observateur, RFI,

Atlantico, NZZ, Yahoo France, L'Espresso, La Provence, El Pais,
as well as the Ukrainian media outlets: ‘Trust.ua’ and ‘Obozrevatel’. Kazakh political refugee Muratbek
Ketebayev has also published some of the correspondence.

The Kazakh news portal Respublika produced a series of articles which analysed the correspondence
indexed by the ‘kazaword’ portal. Respublika pointed to the documents which reveal incidents of large-
scale corruption among the authorities of Kazakhstan (for example, a document confirming that Karim
Masimov took from France, three letters of Napoleon Bonaparte, for which Kazakhstan’s Prime Minister
paid 97,500 euros). [6]

The Respublika website also analysed correspondence which confirms that representatives of
Kazakhstan prepared documents for the Ukrainian and Russian investigation into the case of opposition
politician Mukhtar Ablyazov. The investigation into Ablyazov’'s case was coordinated at the level of
senior officials of Russia and Ukraine. At the same time, Russia even had ‘control over the judicial
process’. [7] Citing the items of correspondence, the High Court in London refused to extradite
Ablyazov’s associate, Igor Kononko to Ukraine.

Respublika was registered in Russia, and the website was hosted by the American hosting company
Black Lotus Communications (hereinafter referred to as ‘Black Lotus’). The Respublika website has been
subjected to a constant stream of DDoS attacks, and gaining access to it in Kazakhstan is only possible
through the use of programmes that bypass the blockage. Therefore, journalists have duplicated their
materials on Respublika’s Facebook page.

A) Kazakhstan pursues hackers and files a civil lawsuit with a New York court

On 12 March, 2015, Kazakhstan filed a civil lawsuit in the U.S. District Court for the Southern District of
New York against Doe defendants, who are defined in the complaint as ‘those who illegally hacked the
government’s email and other accounts’. The lawsuit was brought under the US law, the Computer
Fraud and Abuse Act (CFAA), which allows persons to sue for damages caused by unauthorised access to
a computer system.

The lawsuit claimed that the Kazakhstan government learned on 15 January, 2015, of the theft of
correspondence and confidential documents from the Gmail account of Marat Beketayev (until
December, 2015, he served as the Executive Secretary of the Ministry of Justice, and at the moment, he
holds the post of Deputy Head of the Presidential Administration), Andrey Kravchenko (Deputy General
Prosecutor) and other state officials. Kazakhstan initiated a civil case in order to identify the hackers
involved in the theft. Marat Beketayev filed a declaration with the complaint explaining his belief that
his email account had been hacked.

On 13 March, 2015, Judge Edgardo Ramos issued a Temporary Restricting Order, after which, on 20
March, 2015, a Preliminary Injunction Order was issued. The court decision prohibited unknown
defendants (hackers) and their representatives from distributing the stolen correspondence, as well as
obliging hackers to transfer to Kazakhstan, the materials that contain information obtained from the

6


http://www.respublika-kaz.info/news/politics/41065/
http://en.odfoundation.eu/a/6869,report-analysis-of-documents-in-the-case-of-ablyazov

www.odfoundation.eu

hacked email accounts. The judge ruled that the counsel of Kazakhstan, namely, the law firm: Curtis,
Mallet-Prevost, Colt & Mosle LLP (hereinafter referred to as ‘the counsel of Kazakhstan’), should make
the decision public by posting it on the Facebook pages on which parts of the stolen correspondence
were published. This was required as an injunction cannot be applied against anyone who has not been
notified of it; Judge Ramos approved of the Facebook posting as a way of providing such notice.

The counsel of Kazakhstan created a page on Facebook on which the complaint, the temporary
restraining order and the preliminary injunction issued with regard to the civil lawsuit were
published. [8] In March and April 2015, via the Facebook page, the counsel of Kazakhstan posted
comments under Respublika’s articles on its Facebook page, urging the media outlet to cease
publishing the allegedly stolen correspondence. Since the same comment has been posted under
numerous publications, administrators of the Facebook-page ‘Respublika’ removed the comments as
they would remove spam.

B) Kazakhstan tries to block the ‘Respublika’ website, but the New York court permits journalists to
publish the correspondence

In May and June 2015, Kazakhstan repeatedly addressed the hosting company Black Lotus with a
demand that 47 articles, containing copies of the stolen correspondence, be removed from
Respublika’s website. The hosting company, in turn, demanded that Respublika administrators remove
the articles, threatening to shut down the website completely should they fail to do so. Fearing that
their site would be taken down, Respublika removed the articles as requested. On 9 June, 2015, the
counsel of Kazakhstan, claiming that Respublika had removed and then re-posted many of the articles,
called for the website be blocked completely.

At the same time, the counsel for Respublika filed a motion with the Court for the Southern District of
New York, to clarify that the preliminary injunction could not, constitutionally, be applied to Respublika.
Interests of the Respublika media outlet are represented by counsel of the Electronic Frontier
Foundation and the law firm Davis Wright Tremaine LLP. The counsel of Respublika stated that
Kazakhstan had abused the US court’s decision in order to introduce censorship and restrictions on
freedom of speech. The court was presented with the following arguments:

— In the decision concerning the unknown hackers, Judge Ramos never mentions Respublika or any
other media outlets. Kazakhstan has not proven Respublika’s involvement in the theft of the
correspondence. The First Amendment to the US Constitution permits the publication of information
of public interest, even if it has been obtained illegally, as long as the publisher was not actively
involved in the illegal conduct

— From the very beginning, the documents have been posted (and are still available) on the ‘kazaword’
portal. Respublika, as well as other media outlets, published documents which had already been
disclosed. The fact that Kazakhstan does not demand that other media outlets remove the
correspondence, indicates that the underlying purpose of the government is to ban the Respublika
website.

— Some of the Respublika’s articles whose removal is sought by Kazakhstan, are not based on the
materials of the ‘kazawords’ portal, but on information from other sources. However, Respublika and
other media outlets, on the basis of Reporters’ Privilege, have the right to keep their information
sources secret.

On 27 October, 2015, Judge Edgardo Ramos agreed with these arguments and unequivocally ruled
that the ban on the publishing of the stolen correspondence does not apply to Respublika, and cannot
apply to Respublika unless Kazakhstan can prove that Respublika was actively involved in the theft of the
documents.

Currently, Respublika continues to publish articles based on the disclosed correspondence.


https://www.facebook.com/KazakhstanvDoes

www.odfoundation.eu

C) Kazakhstan demands that journalists’ personal details be disclosed

In order to prove that Respublika was actively involved in the theft, Kazakhstan renewed its earlier
efforts to obtain personal details of the administrators and authors of the Facebook page of
Respublika. The first attempts were made in March and May 2015, however, Facebook refused to
disclose this information. That initial request was withdrawn after Respublika filed a motion with Judge
Ramos. Still, Kazakhstan reissued the request in a modified form after receiving permission to conduct
discovery against Respublika from the New York court.

On 12 November, 2015, they issued a subpoena, demanding that the Facebook provide the names,
email addresses, IP-addresses and MAC-addresses of the administrators of the Facebook pages of
Respublika and Muratbek Ketebayev, as well as those of the authors who analysed the stolen
correspondence. Both Facebook and Respublika objected to the subpoena and Facebook refused to
produce the records. Kazakhstan then filed a motion to compel production of the records. Both
Respublika and Facebook have filed oppositions to the motion. A hearing on the motion will be held on
3 March 2016.

It is noteworthy that in recent demands, addressed to Facebook, Kazakhstan mentioned the
oppositionist Muratbek Ketebayev. According to the counsel of Kazakhstan, the correspondence,
published by Ketebayev, had not been posted on the ‘kazaword’ portal previously, which means that he
must have obtained it from other sources. Irina Petrushova has noted that some of the correspondence
was sent directly to Ketebayev, but the same materials may also be posted on the ‘kazaword’ portal. [9]

Muratbek Ketebayev, a former Kazakh opposition politician, one of the founders of the opposition
movement ‘Democratic Choice of Kazakhstan’ (DCK), has been granted political asylum in Poland. In
Kazakhstan, Ketebayev has been charged with ‘inciting social discord’, committing ‘a crime against the
peace and security of mankind’ and other offences. Opposition politicians Muratbek Ketebayev and
Mukhtar Ablyazov are long-term associates, having collaborated as far back as the time of the DCK.
Ketebayev has repeatedly pointed to the political motivation underlying the charges brought against
Ablyazov.

The Counsel of Kazakhstan has obtained permission from Judge Ramos to obtain a witness testimony
from Ketebayev in Poland. However, it should be noted that Poland has granted protection from the
Kazakh authorities to Ketebayev.

The counsel of Kazakhstan claim that Ablyazov has financed Respublika, and ‘members of Ablyazov’s
entourage’ could have ‘organised’ and ‘financed’ the hacker’s attack. Respublika vehemently refutes
these allegations and claims that, by making unfounded and unproven accusations, the counsel of
Kazakhstan are striving to discredit both journalists and Muratbek Ketebayev. It is now feared that
Kazakhstan may claim that Petrushova, the journalists of Respublika and Ketebayev are in some way
‘linked’ to the hackers. Should Kazakhstan bring about the disclosure of their personal data, based on
this claim, then, according to Petrushova, this could lead to tragic consequences, as the security services
will increase their harassment of Kazakh oppositionists in Europe and the United States.

3. FORMER RESPUBLIKA JOURNALISTS HAVE BEEN ACCUSED OF ‘SPREADING FALSE INFORMATION’
AND ‘POSSESSION OF DRUGS’

Gyuzyal Baydalinova and Yulia Kozlova - journalists of the online portal Nakanune.kz and former
journalists of Respublika have been subjected to prosecution under Art. 274, section 3 of the CC of the
RK (‘spreading false information’). Yulia Kozlova has also been charged with ‘possession of drugs’ (Art.
296, section 2 of the CC of the RK). Baydalinova and Kozlova are facing between 3 and 7 years’
imprisonment and in addition, Kozlova could be incarcerated for 60 days for ‘possession of drugs’.


https://digital.report/sud-v-ssha-razreshil-opalnomu-kazahstanskomu-saytu-publikovat-vzlomannuyu-perepisku-chinovnikov/

www.odfoundation.eu

The criminal case was initiated on 3 December, 2015.
According to Investigator Aleksey Chapurin, in the period
between 29 April, 2014 and 5 December, 2014, on the
websites of Respublika and Nakanune.kz, “a group of persons,
by prior collusion (...) spread false information, thus creating a
risk of public disorder and causing major damage to the
Kazkommertsbank JSC in the amount of 144,235,090 tenge"
(approx. 393,800 euros). Investigators stated: “It has been
| established who the mastermind behind the publications

Previously, on 19 June, 2015, in a civil case, a Kazakh court
ordered that ‘Kazkommertsbank’ be paid the amount of 20
million tenge (approx. 61,000 euros) in ‘compensation for
damage caused to its business reputation’. The court ordered
the removal of the article which reported on possible
violations connected to the financing of the Bank’s projects,
from the Nakanune.kz website. However, in the article,
journalists merely expressed assumptions and suggested
} that law enforcement agencies had been taking steps aimed
L at verifying the information provided. [10]

As it transpired, the imposition of the crushing penalty via a civil lawsuit was not the end of the
matter as the authorities subsequently initiated a criminal case. In the criminal proceedings, the sum
sought for ‘damage caused to the business’ reputation’” was 6 times the amount sought in the civil case.
It was stated in the criminal case that the journalists of Respublika and Nakanune.kz, in particular,
Gyuzyal Baidalinova, Yulia Kozlova, Rafael Balgin and Makhambet Auezov “may have been complicit in
the publishing of these articles”.

On 18 December, 2015, police raided the homes of journalists and editors of the Nakanune.kz portal. In
the apartment of journalist Yulia Kozlova, police allegedly ‘discovered’ drugs. The search, however, was
carried out in the absence of both Kozlova and her lawyer. The journalist stated that police had planted
the drugs in her apartment. On the same day, at the police station, Kozlova was forced to submit to
urine testing, and 10 minutes later it was reported that, supposedly, her urine contained traces of drugs.
However, the next day, an independent examination showed that there were no drugs in Kozlova’s
body. Currently, Kozlova is facing arrest.

On 26 December, 2015, the Almalinsky District Court of Almaty issued a decision to detain Gyuzyal
Baydalinova for 2 months.

Rafael Balgin was also arrested for 2 months. However, on 11 January, 2015, he was suddenly released
from custody and the next day, i.e. on 12 January, 2016, he gave a press conference. Along with Balgin,
the press conference was given by one more individual involved in the criminal case, Makhambet
Auezov.

Balgin and Auezov gave ‘confessionary statements’, according to which, the journalists of Respublika
and Nakanune.kz allegedly disseminated ‘defamatory’ articles about ‘Kazkommertsbank’ in exchange
‘for cash’. At the same time, Balgin gave the name of the mastermind: businessman Tahir Kaldybayev
who “paid from 5,000 - 10,000 dollars for each article”. Also, according to Balgin, “Petrushova also knew
from me what the nature of the transaction was, and, therefore, she was also fulfilling her role in this
chain, by publishing articles”. [11]


http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1809
http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-balgin-pressa-nakanune-kkb/27483591.html

www.odfoundation.eu

It should be noted that ‘inducement’ to give ‘confessions’ is a common practice employed by the Kazakh
investigative bodies. According to Petrushova, journalist Baydalinova also received an offer to ‘confess
to all the offences’ in exchange for her freedom, but she refused to do so.

Petrushova noted that Balgin’s and Auezov’s ‘confessions’ served to fulfil the goal of the Kazakh
authorities: to discredit Respublika and obtain ‘convenient testimonies’ implicating its editor.
Petrushova believes that in this way, Kazakhstan wants to issue an international arrest warrant for
her, and, thus, deprive her of freedom of movement within the EU, which would prevent her from
defending Kazakh political refugees in Europe and exposing corruption in the governing bodies of
Kazakhstan as well as human rights violations they commit. In addition, according to her, Nazarbayev’s
entourage may use the criminal case in order to force Russia to cancel the licence granted to Respublika.

The criminal prosecution of Petrushova’s former colleagues may be the government's response to
Respublika’s publication of the ‘kazaword’ materials. Furthermore, on 16 December, 2015, ‘Respublika’
published correspondence containing the information that: following the purchase of 'BTA Bank/,
Kazkommertsbank had remunerated foreign lawyers for creating a negative image of Ablyazov. [12]
According to Petrushova, this very article could have been the trigger for the initiation of the criminal
case, in which the bank is merely a tool in the hands of the authorities.

4. CRIMINAL PROSECUTIONS AND PRISON SENTENCES FOR JOURNALISTIC INVESTIGATION

Yaroslav Golyshkin - journalist of the Pavlodar newspaper
‘Versya’ [‘The Version’]. On 30 October, 2015, as a result of
accelerated proceedings which were held behind closed
doors, the journalist was sentenced to eight years in prison
with confiscation of property, having been convicted of the
‘extortion’ of money from the Akim of Pavlodar Province. The
journalist was convicted under Articles on ‘extortion’ (Art.
194, section 4 of the CC of the RK) and ‘involving a minor in
the commission of criminal offences’ (Art. 132, section 4 of
the CC of the RK).

= Rt G a1
)

. g

5 R..o,h;-t-’ o’

Golyshkin had engaged journalistic investigation of the case of rape in Pavlodar. The journalist recorded
the testimonies of two female victims, according to which the son of Akim of Pavlodar Province
participated in the rape. Entrepreneur Nurzhan Suleymenov helped the journalist contact the
victims. [13]

According to the media reports, the son of the Akim was transferred to the category of ‘witness’ and the
aggravated women were forced to drop the charges in exchange for a payment of 5,000 dollars. As a
result, the case was closed ‘due to the settlement between the parties’. Soon, it was reported that
unknown persons had demanded 500,000 dollars from the Akim of Pavlodar Province and threatened
that the testimonies of the aggravated women would be published. The National Security Committee
then took over the investigation.

According to ‘Adil Soz’, the entrepreneur Nurzhan Suleymenov ‘was caught red-handed transferring the
money’. [14] Another suspect in the case was former investigator Farkhat Aliyasov. Journalist Golyshkin
stated that Suleymenov and Aliyasov had given false testimonies and presented him as ‘the organiser
of the extortion’. Since Suleymenov and Aliyasov ‘repented’ and ‘helped solve the crime’, the court
sentenced the former to 7 years’ imprisonment, and the latter - to 3.5 years.

‘Reporters Without Borders’ stated that journalist Golyshkin had fallen victim to the fabrication of
charges in a political case. [15]

10


http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45076/
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1880
http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108
http://en.rsf.org/kazakhstan-provincial-newspaper-editor-14-09-2015,48347.html

www.odfoundation.eu

Amangeldy Batyrbekov - journalist and activist from the
South Kazakhstan Province, the chairman of the civic society
association ‘Saryagash — Adilet’, a member of the Union of
Journalists. On 29 October, 2015, a court sentenced the
journalist to 1.5 years’ imprisonment and ordered him to pay
compensation for moral damages in the amount of 50,000
tenge (approx. 130 euros) for libel (Art. 130 of the CC of the
RK).

Amangeldy Batyrbekov was reported by Prosecutor Nurlan Saparov. On 10 April, 2015, the journalist
published in the newspaper ‘Adilet’, an article about an allegedly fabricated case involving two young
men, in which he accused the prosecutor. The editor of the newspaper asserts that the allegations the
article contained were based on documentary evidence. [16]

Elena Semenova - a human rights activist who regularly
covers cases of torture which take place in the prisons of the
Pavlodar Province. She is suspected of ‘spreading false
information’ via social networks (Art. 274, section 2, point 3
of the CC of the RK).

On 9 October, 2015, an official of the prison system of
Pavlodar Province Ersain Nurtazinov stated: “The articles and
interviews, given by E.A. Semenova, posted on social
networks, show that officers of penitentiary facilities of the
penal system of Pavlodar Province allegedly beat, torture,
g i : " e bully, rape and humiliate inmates, force them to clean the
shoes and wash clothes of admm/stratlon workers; they also compel prisoners to carry out repairs in the
unit at their own expense and that they illegally use special means”. According to the investigative body,
Semenova’s articles pose a danger of “violation of public order among inmates”.

Elena Semenova reported on Facebook that the prosecutor’s office systematically ignores the
complaints of torture, filed by prisoners. [17] According to civil society activist Ruslan Ozdoyev, a
possible goal of the criminal prosecution may be the exclusion of Semenova from the Public Oversight
Commission and the National Preventive Mechanism, which would prevent her from visiting penal
colonies. [18]

|

Andrei Tsukanov — journalist of the video portal 16/12,
activist. A criminal case was initiated against him on charges
of spreading false information on Facebook (Art. 274, section
2, point 3 of the CC of the RK). On 17 April, 2015, Tsukanov
wrote on Facebook that social activist Kaganat Takeyeva was
a ‘freelance activist of the National Bank and the city
administration of Almaty’. Two days later, Tsukanov was
summoned for questioning by an investigator. The current
status of the criminal case is unknown. [19], [20]

The newspaper ‘Zhas Alash’ — A Kazakh-language opposition
)@ newspaper. On 13 November, 2015, Almalinsky City Court No.
2 of Almaty ordered newspaper editor, Rysbek Sarsenbay,

mac Mam journalist Meruert Turlybekova, reader Kaden Mukanuly and

Pacnyﬁnulanus raseri 11



http://rus.azattyq.org/content/saryagash-aktivist-obvinenie-v-klevete/27348512.html
https://www.facebook.com/groups/253078934810578/permalink/911473618971103
http://rus.azattyq.org/content/pravozashitnik-elena-semenova-pavlodar-pavlodarskaya-oblast/27343073.html
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1791
https://www.facebook.com/acukanov/posts/998232220210062?comment_id=998429823523635&ref=notif&notif_t=like&__mref=message_bubble

www.odfoundation.eu

two others to pay 40 million tenge (approx. 101,000 euros) in ‘moral compensation’ to the head of the
Tibetan medicine centre, Zhasan Zekeyuly.

According to the applicant Zekeyuly, the article ‘University professor sues his family’, published in May
2015, denigrated his honour and dignity. The Foundation for the Protection of Freedom of Speech ‘Adil
Soz’ pointed out that the article was based on official documents, including court orders, and that the
unreliability of the published data was not proven during the civil case. [21]

The magazine ‘ADAM’ — a publication which appeared after
the closure of the magazine ‘ADAMbol’, accused of ‘war
propaganda and agitation’.

On 22 October, 2015, the Medeuskiy District Court of Almaty

, EVAb YEAOBEKOM!  granted the petition of the district prosecutor's office, thus

a LGRS banning the circulation of the journal ‘ADAM’ and ordering

MeavaliomocTiaaTenECT: the removal of its Facebook page. Initially, on 27 August,

2015, the court suspended the circulation of the magazine for

3 months. Journalists posted materials on the magazine’s Facebook page. Consequently, the prosecutor
demanded that the magazine be closed permanently.

AWaHOE

The reason for the closure was minor administrative violations: the magazine published materials in
Russian, while its working languages, indicated at the time of registration, were both Kazakh and
Russian. The ‘Adil Soz’ Foundation emphasises that the law does not specify that newspapers and
magazines are obliged to publish in all their working languages simultaneously. [22]

Previously, on 8 September, 2015, the Bostandykskiy District Court of Almaty ordered the chief editor of
‘ADAM’ Ayana Sharipbayeva to pay the amount of 50 million tenge (approx. 126,300 euros) in
compensation for ‘moral damages caused’ to the Deputy Chairman of the National Security Committee
Kabdulkarim Abdikazimov. On 14 August, 2015, ‘ADAM’ published an article entitled ‘Intelligence
Service General’s Last Assignment Before Discharge’ As reported by ‘Adil Soz’, “the information given by
the sources of the magazine transpired to be unreliable; therefore, the editors published an apology and
a retraction”. [23] However, a representative of the intelligence services demanded compensation.

6. CRIMINAL PROSECUTIONS AND PRISON SENTENCES FOR PUBLICATIONS IN SOCIAL NETWORKS
The case of Ermek Narymbayev and Serikzhan Mambetalin

Ermek Narymbayev - Almaty activist. In 2010, he publicly
stated, ‘Out with Nazarbayev!’, after which he was sentenced
to 4 years in prison. On 25 February, 2012, he was released
under amnesty. In 2015, he was arrested for participating in
unsanctioned protests.

Serikzhan Mambetalin - Almaty activist; previously, he was a
member of the green opposition party ‘Rukhaniyat’.

.

On 22 January, 2016, Narymbaev was sentenced to 3 years in prison, while Mambetalin - to 2 years'
imprisonment, both having been convicted of 'inciting ethnic hatred' on Facebook by 'prior collusion'
(Art. 174, section 2 of the CC of the RK).

On 10 October, 2015, police opened a criminal case on the basis of a phone call made by an unknown
man, who reported the ‘illegal’ publications on Facebook. [24] Since 15 October, 2015, Narymbayev and
Mambetalin have been held in custody.

12


http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1899
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1859
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1854
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/na_smenu_dekabryam_prikhodyat_yanvari_takie_je_repressivnye

www.odfoundation.eu

The investigation ‘established’ that “on 8 October, 2015, E.E. Narymbayev, with a group of persons, by
prior agreement with S.E. Mambetalin, while in the city of Almaty, through the use of information and
communication networks, disseminated materials from the book by M.A. Telibekov ‘The wind from the
street’, aimed at inciting national hatred, insulting national honour and undermining the dignity of the
Kazakh nation”.

The excerpt of the belles-lettres book, posted on Facebook, contains the chaotic thoughts of the literary
protagonist, a Kazakh man, who lays bare his hysterical ruminations: “The Kazakh nation will never be
independent. It will always be someone else's uterine appendage, appendix, the foreskin of a foreign
prick... Floundering in the slurry, we will boast of our national identity and sovereignty, while surrounded
by parasites, in the darkness of ignorance and prejudice. Oh, Kazakhs, Kazakhs! ...” [25] (an excerpt from
the book is cited — Ed.).

Mambetalin criticised the book by Telibekov and, on the night of 8 October, 2015, he posted on
Facebook, this excerpt, which, as he said, “can make you vomit”. On the morning of the same day,
Mambetalin’s post was shared by Narymbaev who, in turn, praised the literary work: “In many ways,
Murat Telibekov isn’t far from the truth”. “It has been proven that Narymbaev visited Mambetalin’s
Facebook page where the latter had published the post" - in the opinion of the investigator Aleksey
Chapurin, that was the essence of the ‘collusion’ between the activists (at the same time, the
investigator clarified that “he wasn’t able to fully prove” the collusion). [26]

Murat Telibekov, a bodacious activist and the head of the organisation ‘The Union of Muslims of
Kazakhstan’ was suspected of ‘inciting ethnic hatred’, but in October 2015, the investigation against him
was suspended. Telibekov stated that the excerpt, posted on Facebook, was not part of the book.
According to him, the book ‘The wind from the street’ was written in 1993, however, ‘due to technical
reasons’, the entirety of the edition was destroyed. The author says that he is in possession of the sole
existing printed copy of the 1993 book.

Narymbayev and Mambetalin argue that a fragment of the book was taken from the site lyakhov.kz (this
fact was confirmed by an expert examination carried out by the National Security Committee). The site’s
owner, Aleksandr Lyakhov, who is involved in the case as a witness, said that the book was removed
from the site back in 2002. According to the head of the human rights foundation “Journalists in
Distress’, Rozlana Taukina, no court has ever banned the book ‘The wind from the street’ which means
that extracts from it can legally be published.

On 18 December, 2015, the Almalinskiy District Court of Almaty began to hear the case. On 8 January,
2016, activists, locked in the defendants’ booth, were, as a an additional measure of restraint,
handcuffed to their respective guards. Both activists suffer from high blood pressure. Three times: on
28 December, 2015, 6 January, 2016 and 15 January, 2016, Narymbayev was taken from the courtroom
to hospital, where his blood pressure was reduced to a normal level, and, on the request of Judge Maral
Dzharilgasova, on each occasion he was taken back to the courtroom. [27], [28]

Human rights activist Yevgeniy Zhovtis pointed out that the judge does not ensure equality for the
parties, unreasonably rejects the motions of the counsels and even threatens them. On 6 January, 2016,
supporters of the accused vociferously expressed their dissatisfaction with the actions the judge, after
which the presence of journalists and observers (including representatives of the US Consulate) in the
courtroom was forbidden. A room containing a screen, on which the hearing was broadcasted, albeit
with interference, has been set up for them.

13


http://bureau.kz/files/bureau/Docs/2016/01_Jan_16/Ermek_zakl.doc
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/ponedelnik_nachinaetsya_v_pyatnicu
http://rus.azattyq.org/content/narymbayev-mambetalin-sud/27417297.html
http://rus.azattyq.org/content/news/27489075.html

www.odfoundation.eu

Bolatbek Blyalov — head of the civil organisation ‘Institute for Democracy and Human Rights’;
environmental activist; defender of the rights of residents of Astana, who refuse to accept the low level
of compensation they have been offered in connection with
the demolition of their homes.

On 21 January, 2016, Blyalov was sentenced to 3 years’
restriction of personal liberty, having been convicted of
‘inciting social and national hatred’ through the media and
social networks (Art. 174, section 1 of the CC of the RK).

he investigative bodies drew attention to the posts on
r Facebook and interviews on YouTube, in which Blyalov starkly
“ criticised Russia's policy towards Ukraine, using the term
‘Russian fascism’. Blyalov posted this information "deliberately, with intentions bearing signs of inciting
social, national enmity or discord" — this illogical wording has been used by the investigation bodies. [29]

On 30 October, 2015, during a search of Blyalov's apartment, police showed him a Facebook post and
asked: “Is this yours? Have you written this?” “I replied that | was the author and that | was prepared to
answer for my words,”- the activist stated. [30] Blyalov was detained on 9 November, 2015 and
remanded two days later. He was refused release on bail, despite the fact that he has minor
dependents, including a disabled child.

The first hearing, which began on 13 January, 2016, in Saryarkinskiy District Court No. 2 of the city of
Astana, was attended by representatives of the embassies of Germany, the USA and the Netherlands.
On 15 January, 2016, a journalist of ‘Radio Azattyk’ was refused entry to the courtroom. According to
counsels, Judge Nazgul Bapakova hastily familiarised herself with the case file before rejecting a motion
to re-examine Blyalov’s publications and interviews. [31], [32]

On 21 January, 2016, Blyalov made a statement which included a ‘confession to a crime’.

Ermek Taychibekov — a blogger and entrepreneur from
Zhambyl Province. On 11 December, 2015, the Kordayskiy
District Court sentenced Taychibekov to 4 years in prison,
having convicted him of ‘inciting ethnic hatred’ in publications
on Facebook (Art. 174, section 1 of the CC of the RK). A
criminal case was initiated on 30 June, 2015, by the National
Security Committee on the request of the blogger Botagoz
Isayeva and several other Facebook users.

In Facebook posts, Taychibekov advocated the unification of
Russia and Kazakhstan as one state, headed by Nazarbayev,
as well as the economic and political union of the EU and the Eurasian Union.

In early July 2015, Taychibekov was sent for compulsory examination to the Zhambyl Regional
Psychiatric Hospital, where he was diagnosed with "symptoms of paranoid syndrome with delusions of
reformism and grandeur," as well as “symptoms of thought disorder in the form of circumstantiality, the
propensity to philosophize”. Later, as a result of the psychiatric examination in Almaty, he was deemed
‘fit to be held responsible for his actions’. [33], [34] On 19 September, 2015, Taychibekov was arrested.
At the trial, journalists were banned from any kind of video or audio recording as well as taking photos.

.| Saken Baykenov - environmental activist from Astana. On 13
= April, 2015, Saryarkinskiy District Court No. 2 sentenced him
to 2 years of restriction of personal liberty, having convicted
him of ‘inciting ethnic hatred’ via Facebook (Art. 174, section
1 of the CC of the RK). Since 9 March, 2015 he has been held

14


http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/namerenie_priznakov_vozbujdeniya
https://www.facebook.com/ratel.kz/photos/a.219683364870643.1073741827.219681541537492/477901365715507/?type=3
http://rus.azattyq.org/content/bolatbek-blyalov-sud-v-astane/27485675.html
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45470/
http://informburo.kz/novosti/ermek-taychibekov-podozrevaetsya-v-razzhiganii-nacionalnoy-rozni-10276.html
http://rus.azattyq.org/content/ermek-taichibekov-v-tsentre-psikhiatrii/27190351.html

www.odfoundation.eu

in custody. Baykenov stated that he is the author of his publications, but it is not known for which of
them he was convicted. According to some reports, he may have agreed to ‘cooperate with the
investigative bodies’. [35], [36]

{ ¥ Tatiana Shevtsova-Valova - Almaty resident. On 31 March,
2015, the Alatauskiy District Court sentenced her to four
years' imprisonment suspended conditionally, having
convicted her of ‘inciting ethnic hatred’ via Facebook (Art.
174 of the CC of the RK). A criminal case was initiated on the
request of 11 Facebook members. According to the
prosecution, in her publications, Shevtsova-Valova insulted
citizens on ethnic grounds and allegedly claimed that some
regions of Kazakhstan may voluntarily join Russia. Shevtsova Valova herself claims that someone created
a false account in her name and falsely posted on her behalf. [37], [38]

Mukhtar Suleymenov - a resident of the West Kazakhstan Province. In July 2015,
he was sentenced to 3 years’ imprisonment, having been convicted of ‘inciting
ethnic hatred’ via Facebook (Art. 174 of the CC of the RK). According to
investigators, Suleymenov, acting as ‘Mukhtar Aizhan’, expressed views on
Russian nationality and the destruction of Russia. [39]

Kazakhstan Province). In July 2015, he was sentenced to 3 years in prison, having
been convicted of inciting ethnic hatred via social networks (Art. 174 of the CC of
the RK). According to investigators, Alkhanashvili published materials that
undermined the national pride of other ethnic groups. [40]

I Alkhanashvili (first name unknown) - a resident of Petropavlovsk (North

Igor Sychev — resident of the city of Ridder (East Kazakhstan
Province), one of the administrators of the vKontakte page
‘Overheard in Ridder?’. On 18 November, 2015, a court
sentenced him to 5 years in prison, having convicted him of
‘publicly calling for a violation of the integrity of Kazakhstan’
via the social network vKontakte (Art. 180, section 2 of the CC
of the RK). Since 30 September, 2015, he has been held in
custody.

Investigators accused Sychev of, being the administrator of
the website, allowing the publication of a survey on the
prospects for the region's integration with Russia on the page ‘Overheard in Ridder?’. 506 people voted
in the survey, most of whom voted in favour of integration. The prosecutor considered that such a
publication could encourage separatist sentiment in the region. Referring to the Ukrainian precedent,
the prosecutor described the ‘civil war in Ukraine’ as ‘a terrible example of separatism’, which ‘should
serve as a warning to all’. [41]

Igor Sychev was not the author of the survey; he did not take part in it and removed it immediately after
receiving complaints. He stated that he had accidentally published the survey which was suggested by
an unknown user. [42] The Foundation for the Freedom of Speech ‘Adil Soz’ denies the existence of
signs of separatist propaganda activities in Sychev’s actions.

15


http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/article_8025
http://rus.azattyq.org/archive/news-azattyq/20150413/360/360.html?id=26953332
http://radiotochka.kz/9259-v-almaty-oglasili-prigovor-tatyane-shevcovoy-valovoy.html
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1714
http://informburo.kz/novosti/za-razzhiganie-mezhnacionalnoy-rozni-na-tri-goda-nakazan-zhitel-zko-8507.html
http://rus.azattyq.org/archive/news-azattyq/20150731/360/360.html?id=27163468
https://www.youtube.com/watch?v=wf_QK1URZLY&list=PLZFLREX_QhZNRCyag2v52BlHjA3SoVSJT
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/naznachen_separatistom

www.odfoundation.eu

Bulat Satkangulov - a lawyer from the city of Rudny (Kostanay
Province). Sentenced to six years in prison, having been
convicted of spreading propaganda and inciting to terrorism
with the use of social networks (Art. 256, section 2 of the CC
of the RK).

According to the prosecution, Satkangulov kept at home
materials, related to Islamic State activity, and from January

ii to February 2014, he disseminated them via social networks

(‘Odnoklassniki’, ‘Vkontakte’, ‘Mail.ru’). He also sent to his
friends via WhatsApp, audio recordings of statements which

N
allegedly ‘justify terrorist activities’.

The counsel noted that all the information which Satkangulov had, was freely available online and was
even televised prior to Islamic State being banned in Kazakhstan. The counsel emphasises that in
conversations on religious themes with his friends, Satkangulov insisted that reconciliation is

necessary. [43], [44]

7. LEGISLATIVE MEASURES TO LIMIT THE FREEDOM OF INFORMATION

According to the Telecommunications Committee, Kazakhs can be held criminally responsible for other
people's ‘extremist’ comments published via their pages on social networks. Such actions fall under
Art. 183 of the CC of the RK ‘Granting authorisation for publication of extremist materials in the media’
(punishable by a fine of approx. € 3,000 or imprisonment for up to 90 days). [45] Kazakh legislation
equates social networks to ‘foreign media’.

On 2 April, 2014, Parliament allowed the General Prosecutor to suspend the operation of Internet
resources without trial, if they are used for ‘criminal purposes’. On 24 November, 2015, Nazarbayev
signed a law under which the infrastructure of ‘online press’ should be situated exclusively on the
territory of Kazakhstan. [46]

On 1 January, 2016, the concept of a ‘national security certificate’ was introduced in the Law ‘On
Telecommunications’. Now, Kazakh citizens must obtain a certificate from the national provider
‘Kazakhtelecom’. Experts believe that this measure will allow the authorities to block information,
intercept queries from foreign websites and decrypt encrypted web pages. [47]

On 7 September, 2014, through legal proceedings, Kazakhstan prohibited ‘anonymizers’ (Internet
resources which allow people to visit blocked sites). Recently, many websites have been blocked in
Kazakhstan for a variety of reasons. Access to the sites Ratel.kz and Zonakz.net was blocked for a few
months for reasons unknown. [48] Certain articles have also been blocked. Some news articles on the
websites: Radio Azattyk, ‘Uralskaya Nedelya’ [‘The Ural Week’], Forbes.kz, Eurasianet.org, Today.kz,
Lenta.ru, Vlast.kz, Clashdaily.com, Kloop.kg, Daily Mail, Kommersant.ru and others were not available on
the territory of Kazakhstan. [49]

According to data obtained by ‘Adil Soz’, in 2015, 8 journalists were subjected to unjustified
detention. [50] For example, on 29 July, 2015, the reporter of ‘Radio Azattyk’ Ruslan Botayuly, who was
filming a protest rally of returnees near the Presidential Administration building was arrested, and then
released. During the arrest, the police broke the journalist's tripod and seized his phone. [51]

16


http://www.ng.kz/modules/newspaper/article.php?numberid=489&storyid=22013
http://informburo.kz/novosti/za-propagandu-idey-igil-v-socsetyah-na-6-let-osuzhdyon-yurist-iz-rudnogo.html?utm_source=facebook&utm_medium=link&utm_campaign=official
http://tengrinews.kz/kazakhstan_news/kazahstantsev-mogut-arestovat-chujie-kommentarii-ih-282818/
http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108
http://mobile.nytimes.com/blogs/bits/2015/12/03/kazakhstan-moves-to-tighten-control-of-internet-traffic/?referer
http://www.respublika-kz.info/news/politics/45199/
http://www.eurasianet.org/node/71976
http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/168
http://rus.azattyq.org/content/news/27158395.html

www.odfoundation.eu

8. CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS

Having destroyed the opposition and the largest privately-owned independent media outlet,
Kazakhstan’s authorities began to persecute less influential activists and bloggers, for whom social
networks are probably the only means by which they are able to draw society’s attention to the current
problems and present alternative information. Despite the fact that these activists and bloggers do not
have a wide audience, the authorities still perceive them as a threat and are striving to isolate them.
While drawing the community’s attention to the appearance of new political prisoners in Kazakhstan,
the Open Dialog Foundation wishes to stress the importance of remembering about the prisoners of
conscience: Vladimir Kozlov, Aron Atabek and Vadim Kuramshin who, for several years, have been
subjected to pressure and torture in the prisons of Kazakhstan.

Prior to the adoption of new criminal legislation, human rights defenders had grave concerns which
have now been proven justified. The new criminal code, in place since 2015, toughened the penalties for
‘defamation’ and ‘incitement of national, social and religious hatred’. Despite the existence of penalties
for ‘defamation’, the authorities have introduced a new article of the criminal code — ‘spreading false
information’, which is used as an additional tool for the oppression of dissidents. Kazakhstan
systematically rejects the recommendations of the UN and the EU to annul the criminal articles.

For the purpose of prosecuting inconvenient journalists, Kazakhstan uses not only its oppressive
legislation. The international community should condemn Kazakhstan’s attempts to abuse the judicial
procedures of the United States in order to restrict freedom of speech. It is important to note that the
UN Special Rapporteur on Freedom of Expression highlighted the necessity to take appropriate actions
in order to protect information sources of interest to the public. [52]

Social networks have become a new battlefield for intelligence services in their bid to quash dissent.
There’s an acute need for public debate at the European Parliament, PACE, OSCE and the United Nations
on the development of effective mechanisms for the protection of personal data of journalists, activists,
bloggers and opposition politicians. We must not allow authoritarian states to eliminate dissent through
the disclosure of personal information from social networks. Thus, the security services are striving to
lay their hands on political opponents, track their movements, contacts, activities, after which the
security services can threaten to murder them or hinder their public activities. Therefore, we urge you
to prevent Kazakhstan’s from implementing its plan regarding the disclosure of personal data of
Respublika’s journalists, opposition activists and politicians.

Kazakhstan systematically tramples on its international obligations, and it should not go unpunished.
The elimination of dissent in Kazakhstan lead to the emergence of pockets of radicalization in the
region, and therefore, the EU, the OSCE and the United Nations should initiate a more assertive dialogue
with the Kazakh authorities.

The EU-Kazakhstan Enhanced Partnership and Cooperation Agreement, which has been signed, is
awaiting ratification. We hereby urge the European Parliament and the parliaments of the EU to take a
principled stance by postponing the ratification of the treaty until such time that Kazakhstan fulfils its
obligations to protect freedom of speech.

We hereby call on the international community to increase political pressure, demanding that
Kazakhstan cease prosecuting journalists, bloggers and activists, as well as review the court sentences of
political prisoners already convicted. Kazakhstan should amend its legislation and remove from the
Criminal Code, overtly political articles on ‘incitement of national or social discord’, ‘defamation’ and
‘spreading false information’.

17


http://ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=16635&LangID=E

www.odfoundation.eu

All those wishing to support our demands are welcome to send their statements to the following persons and institutions:

EU High Representative for Foreign Affairs and Security Policy, Federica Mogherini — 1049 Brussels, Rue de la Loi /
Wetstraat 200, phone: +32 2584 11 11; +32 02 295 71 69;

President of the European Parliament Martin Schulz — Rue Wiertz 60, 1047 Bruxelles, Belgique, phone: +32 0 2 28 42111,
fax: +32(0)2 28 46974;

Chairman of the European Parliament Committee on Foreign Affairs Elmar Brok — Rue Wiertz 60, 1047 Bruxelles, Belgique,
phone: +32 2 28 49013 (Brussels), +33 3 881 76902 (Strasbourg);

President of the European Council Donald Tusk — Rue de la Loi / Wetstraat 175, 1048 Brussels, phone: +32 2 28 15650, e-
mail: donald.tusk@european-council.europa.eu;

President of the European Commission, Jean-Claude Juncker — 1049 Brussels, Belgium Rue de la Loi / Wetstraat 200, e-
mail: president.juncker@ec.europa.eu;

President of the OSCE PA llkka Kanerva, — Tordenskjoldsgade 1, 1055, Copenhagen K, Denmark, phone: +35 8 9 432
3055; +35 8 9 432 3529, e-mail: ilkka.kanerva@parliament.fi;

UN High Commissioner for Human Rights Zeudi Hfle Al-Husseini — Palais des Nations, CH-1211 Geneva 10, Switzerland,
phone: +41 22 917 9220;

UN Special Rapporteur on freedom of peaceful assembly and association Maina Kiai - Palais des Nations CH-1211 Geneva
10, Switzerland, fax: + 41 22 917 9006, e-mail: freeassembly@ohchr.org.

Special Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression - Palais des
Nations, CH-1211 Geneva 10, Switzerland, fax: +41 22 917 9006; e-mail: freedex@ohchr.org;

United States Department of State - 2201 C Street NW Room 2236 Washington, D.C. 20520, tel: (202) 895-3500, e-mail:
OFMInfo@state.gov;

United States House of Representatives - Washington, DC 20515, tel: (202) 224-3121, http://www.house.gov/contact/;

Commission on Security and Cooperation in Europe (U.S. Helsinki Commission): Washinton, DC 20515, 3rd and D Streets
sw, 234 Ford House Office Building, Tel.: 202-225-1901, info@csce.gov;

U.S. District Court (Southern District of New York): 500 Pearl Street, Worth Street, New York, 10007-1312, Tel.: 212-805-
0136.

List of sources:

1. Novosti-Kazakhstan / Nazarbayev warns he will severely suppress provocateurs’ actions -
http://newskaz.ru/economy/20150820/9473182.html#ixzz3xVwBnMw?7

2. TV channel KTK / Nazarbayev wears Kazakh designer labels - http://www.ktk.kz/ru/news/video/2015/09/17/62951

3. Open Dialog Foundation / Court hearings in the case against the following mass media outlets: the newspapers ‘Vzglyad’,
«Respublika» as one mass media outlet, the «stan.tv» internet portal, the «K+» TV channel as well as the unregistered party
«Algal» - http://en.odfoundation.eu/a/988,court-hearings-in-the-case-against-the-following-mass-media-outlets-the-
newspapers-vzglyad-respublika-as-one-mass-media-outlet-the-stan-tv-internet-portal-the-k-tv-channel-as-well-as-the-

unregistered-party-alga

4. The page of Irina Petrushova on Facebook - https://www.facebook.com/ir.petrushova/posts/540664609447496

5. The page of Muratbek Ketebayev on Facebook - https://www.facebook.com/mur.ketebayev/posts/951164521626554

6. Respublika / Bonaparte’s letters for Masimov - http://www.respublika-kaz.info/news/politics/41065/

7. Open Dialog Foundation / Report: Analysis of documents in the case of Ablyazov -
http://en.odfoundation.eu/a/6869,report-analysis-of-documents-in-the-case-of-ablyazov

8. The page ‘Republic of Kazakhstan v. Does 1-100 Inclusive’ on Facebook - https://www.facebook.com/KazakhstanvDoes

18


mailto:donald.tusk@european-council.europa.eu
mailto:president.juncker@ec.europa.eu
mailto:ilkka.kanerva@parliament.fi
mailto:freeassembly@ohchr.org
mailto:freedex@ohchr.org
mailto:OFMInfo@state.gov
http://www.house.gov/contact/
mailto:info@csce.gov
http://newskaz.ru/economy/20150820/9473182.html
http://www.ktk.kz/ru/news/video/2015/09/17/62951
http://en.odfoundation.eu/a/988,court-hearings-in-the-case-against-the-following-mass-media-outlets-the-newspapers-vzglyad-respublika-as-one-mass-media-outlet-the-stan-tv-internet-portal-the-k-tv-channel-as-well-as-the-unregistered-party-alga
http://en.odfoundation.eu/a/988,court-hearings-in-the-case-against-the-following-mass-media-outlets-the-newspapers-vzglyad-respublika-as-one-mass-media-outlet-the-stan-tv-internet-portal-the-k-tv-channel-as-well-as-the-unregistered-party-alga
http://en.odfoundation.eu/a/988,court-hearings-in-the-case-against-the-following-mass-media-outlets-the-newspapers-vzglyad-respublika-as-one-mass-media-outlet-the-stan-tv-internet-portal-the-k-tv-channel-as-well-as-the-unregistered-party-alga
https://www.facebook.com/ir.petrushova/posts/540664609447496
https://www.facebook.com/mur.ketebayev/posts/951164521626554
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/41065/
http://en.odfoundation.eu/a/6869,report-analysis-of-documents-in-the-case-of-ablyazov
https://www.facebook.com/KazakhstanvDoes

www.odfoundation.eu

9. Digital report / U.S. court allows the disgraced Kazakh website to publish the hacked correspondence of officials -
https://digital.report/sud-v-ssha-razreshil-opalnomu-kazahstanskomu-saytu-publikovat-vzlomannuyu-perepisku-

chinovnikov/

10. Adil Soz / Court orders journalist Gyuzyal Baydalinova to pay 20 million tenge -
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1809

11. Radio Azattyk / ‘Repentance’ of Rafael Balgin and Makhambet Auezov - http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-
balgin-pressa-nakanune-kkb/27483591.html

12. Respublika / British Frontline: now Kazkommertsbank is paying for the war - http://www.respublika-
kaz.info/news/politics/45076/

13. Adil Soz / Judgement against the editor of the ‘Versiya’ newspaper, Yaroslav Golyshkin, to be handed down today.
Prosecutor demands 12 years’ imprisonment - http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1880

14. Adil Soz / Violations of freedom of speech in Kazakhstan. November 2015 -
http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108

15. Reporters without borders / Provincial newspaper editor scapegoated in political case - http://en.rsf.org/kazakhstan-
provincial-newspaper-editor-14-09-2015,48347.html

16. Radio Azattyk / Activist, convicted of ‘libel’, writes an open letter - http://rus.azattyq.org/content/saryagash-aktivist-
obvinenie-v-klevete/27348512.html

17. The page of Elena Semenova on Facebook -
https://www.facebook.com/groups/253078934810578/permalink/911473618971103

18. Radio Azattyk / The case of ‘inconvenient human rights defender’ Elena Semenova -
http://rus.azattyq.org/content/pravozashitnik-elena-semenova-pavlodar-pavlodarskaya-oblast/27343073.html

19. Adil Soz / Journalist Andrey Tsukanov may be prosecuted for the dissemination of false information -
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1791

20. The page of Andrey Tsukanov on Facebook -
https://www.facebook.com/acukanov/posts/998232220210062?comment id=998429823523635&ref=notif&notif t=like&
mref=message bubble

21. Adil Soz / Court rules to impose on the ‘Zhas Alash’ newspaper, a fine of 40 million tenge -
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1899

22. Adil Soz / Court ruling on the banning of ‘ADAM’ magazine enters into force - http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1859

23. Adil Soz / Court imposes a fine of 50 million tenge on the banned ‘ADAM” magazine -
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1854

24. Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law / Decembers are replaced by Januaries, and they are
equally oppressive -

http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/na_smenu_dekabryam prikhodyat yanvari_takie je repressivny
e

25. Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law / The opinion of Rozlana Taukina -
http://bureau.kz/files/bureau/Docs/2016/01 Jan 16/Ermek zakl.doc

26. Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law / Monday starts on Friday -
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya informaciya/ponedelnik nachinaetsya v _pyatnicu

27. Radio Azattyk / Narymbayevs: ‘Even rats are more free than us’ - http://rus.azattyq.org/content/narymbayev-
mambetalin-sud/27417297.html

28. Radio Azattyk / The case of Mambetalin and Narymbayev: judge rejects motions -
http://rus.azattyg.org/content/news/27489075.html

29. Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law / The trial of Bolatbek Blyalov: ‘lintentions which bear
the signs of incitement’ - http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya informaciya/namerenie priznakov_vozbujdeniya

30. The page Ratel.kz on Facebook -
https://www.facebook.com/ratel.kz/photos/a.219683364870643.1073741827.219681541537492/477901365715507/?type=
3

19


https://digital.report/sud-v-ssha-razreshil-opalnomu-kazahstanskomu-saytu-publikovat-vzlomannuyu-perepisku-chinovnikov/
https://digital.report/sud-v-ssha-razreshil-opalnomu-kazahstanskomu-saytu-publikovat-vzlomannuyu-perepisku-chinovnikov/
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1809
http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-balgin-pressa-nakanune-kkb/27483591.html
http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-balgin-pressa-nakanune-kkb/27483591.html
http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-balgin-pressa-nakanune-kkb/27483591.html
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45076/
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45076/
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45076/
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1880
http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108
http://en.rsf.org/kazakhstan-provincial-newspaper-editor-14-09-2015,48347.html
http://en.rsf.org/kazakhstan-provincial-newspaper-editor-14-09-2015,48347.html
http://en.rsf.org/kazakhstan-provincial-newspaper-editor-14-09-2015,48347.html
http://rus.azattyq.org/content/saryagash-aktivist-obvinenie-v-klevete/27348512.html
http://rus.azattyq.org/content/saryagash-aktivist-obvinenie-v-klevete/27348512.html
http://rus.azattyq.org/content/saryagash-aktivist-obvinenie-v-klevete/27348512.html
https://www.facebook.com/groups/253078934810578/permalink/911473618971103
http://rus.azattyq.org/content/pravozashitnik-elena-semenova-pavlodar-pavlodarskaya-oblast/27343073.html
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1791
https://www.facebook.com/acukanov/posts/998232220210062?comment_id=998429823523635&ref=notif&notif_t=like&__mref=message_bubble
https://www.facebook.com/acukanov/posts/998232220210062?comment_id=998429823523635&ref=notif&notif_t=like&__mref=message_bubble
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1899
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1859
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1854
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/na_smenu_dekabryam_prikhodyat_yanvari_takie_je_repressivnye
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/na_smenu_dekabryam_prikhodyat_yanvari_takie_je_repressivnye
http://bureau.kz/files/bureau/Docs/2016/01_Jan_16/Ermek_zakl.doc
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/ponedelnik_nachinaetsya_v_pyatnicu
http://rus.azattyq.org/content/narymbayev-mambetalin-sud/27417297.html
http://rus.azattyq.org/content/narymbayev-mambetalin-sud/27417297.html
http://rus.azattyq.org/content/news/27489075.html
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/namerenie_priznakov_vozbujdeniya
https://www.facebook.com/ratel.kz/photos/a.219683364870643.1073741827.219681541537492/477901365715507/?type=3
https://www.facebook.com/ratel.kz/photos/a.219683364870643.1073741827.219681541537492/477901365715507/?type=3

www.odfoundation.eu

31. Radio Azattyk / Blyalov: ‘The case is not criminal; it’s political’ - http://rus.azattyq.org/content/bolatbek-blyalov-sud-v-
astane/27485675.html

32. Respublika / Bolatbek Blyalov: ‘My case is political!’ - http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45470/

33. Informbureau / Man, suspected of inciting national hatred , placed in a mental health centre -
http://informburo.kz/novosti/ermek-taychibekov-podozrevaetsya-v-razzhiganii-nacionalnoy-rozni-10276.html

34. Radio Azattyk / While in a mental health centre, Taychibekov declared his loyalty to the authorities -
http://rus.azattyq.org/content/ermek-taichibekov-v-tsentre-psikhiatrii/27190351.html

35. Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law / Civil society activist accused of inciting national
hatred - http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/article 8025

36. Radio Azattyk / Saken Baykenov sentenced to two years of restriction of personal liberty -
http://rus.azattyg.org/archive/news-azattya/20150413/360/360.htmI?id=26953332

37. Radiotochka / A court judgement against Tatiana Shevtsova-Valova was handed down in Almaty -
http://radiotochka.kz/9259-v-almaty-oglasili-prigovor-tatyane-shevcovoy-valovoy.html

38. Adil Soz / Tatiana Shevtsova- Valova, accused of inciting ethnic hatred, denies her authorship -
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1714

39. Informbureau / A resident of West Kazakhstan Province sentenced to three years’ imprisonment for inciting national
hatred - http://informburo.kz/novosti/za-razzhiganie-mezhnacionalnoy-rozni-na-tri-goda-nakazan-zhitel-zko-8507.html

40. Radio Azattyk / A social network user in Petropavlovsk sentenced to three years in prison -
http://rus.azattyg.org/archive/news-azattya/20150731/360/360.htmI?id=27163468

41. Youtube / The defender’s final speech 1 -
https://www.youtube.com/watch?v=wf QK1URZLY&list=PLZFLREX QhZNRCyag2v52BIHjA3SoVSIT

42. Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law / Appointed as separatist? -
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya informaciya/naznachen separatistom

43, Nasha Gazeta [‘Our Newspaper’] / ‘Would a real terrorist say things like that?’-
http://www.ng.kz/modules/newspaper/article.php?numberid=489&storyid=22013

44. Informbureau /A lawyer from Rudnoye was sentenced to 6 years in prison for spreading Islamic State propaganda via
social networks - http://informburo.kz/novosti/za-propagandu-idey-igil-v-socsetyah-na-6-let-osuzhdyon-yurist-iz-
rudnogo.html?utm source=facebook&utm medium=link&utm campaign=official

45, Tengrinews / Kazakh citizens can be arrested for other people's comments on their pages in social networks -
http://tengrinews.kz/kazakhstan news/kazahstantsev-mogut-arestovat-chujie-kommentarii-ih-282818/

46. Adil Soz / Violations of freedom of speech in Kazakhstan. November 2015 -
http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108

47. The New York Times / Kazakhstan Moves to Tighten Control of Internet Traffic -
http://mobile.nytimes.com/blogs/bits/2015/12/03/kazakhstan-moves-to-tighten-control-of-internet-traffic/?referer

48. Respublika / A hundred days of blockage and silence - http://www.respublika-kz.info/news/politics/45199/

49, Eurasianet.org / Kazakhstan’s Nervous Censors Block Reports on Ethnic Clash - http://www.eurasianet.org/node/71976

50. Adil Soz / The statistics of violations of freedom of expression in Kazakhstan. January-October 2015 -
http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/168

51. Radio Azattyk / Azattyk reporter who filmed a protest rally in Astana arrested -
http://rus.azattyq.org/content/news/27158395.html

52. OHCHR / “Silence is too often the only safe option left” — New UN report on sources and whistleblowers -
http://ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=16635&LangID=E

20


http://rus.azattyq.org/content/bolatbek-blyalov-sud-v-astane/27485675.html
http://rus.azattyq.org/content/bolatbek-blyalov-sud-v-astane/27485675.html
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45470/
http://informburo.kz/novosti/ermek-taychibekov-podozrevaetsya-v-razzhiganii-nacionalnoy-rozni-10276.html
http://rus.azattyq.org/content/ermek-taichibekov-v-tsentre-psikhiatrii/27190351.html
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/article_8025
http://rus.azattyq.org/archive/news-azattyq/20150413/360/360.html?id=26953332
http://radiotochka.kz/9259-v-almaty-oglasili-prigovor-tatyane-shevcovoy-valovoy.html
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1714
http://informburo.kz/novosti/za-razzhiganie-mezhnacionalnoy-rozni-na-tri-goda-nakazan-zhitel-zko-8507.html
http://rus.azattyq.org/archive/news-azattyq/20150731/360/360.html?id=27163468
https://www.youtube.com/watch?v=wf_QK1URZLY&list=PLZFLREX_QhZNRCyag2v52BlHjA3SoVSJT
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/naznachen_separatistom
http://www.ng.kz/modules/newspaper/article.php?numberid=489&storyid=22013
http://informburo.kz/novosti/za-propagandu-idey-igil-v-socsetyah-na-6-let-osuzhdyon-yurist-iz-rudnogo.html?utm_source=facebook&utm_medium=link&utm_campaign=official
http://informburo.kz/novosti/za-propagandu-idey-igil-v-socsetyah-na-6-let-osuzhdyon-yurist-iz-rudnogo.html?utm_source=facebook&utm_medium=link&utm_campaign=official
http://tengrinews.kz/kazakhstan_news/kazahstantsev-mogut-arestovat-chujie-kommentarii-ih-282818/
http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108
http://mobile.nytimes.com/blogs/bits/2015/12/03/kazakhstan-moves-to-tighten-control-of-internet-traffic/?referer
http://www.respublika-kz.info/news/politics/45199/
http://www.eurasianet.org/node/71976
http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/168
http://rus.azattyq.org/content/news/27158395.html
http://ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=16635&LangID=E



